2013. augusztus 6.

A tanulási technikákról



Manapság számos módszerről hall és olvas a szülő, mellyel növelheti gyermeke teljesítőképességét. Ebben az eredmény orientált oktatási rendszerben cél a minél több információ befogadása, erre azonban fel kell készíteni az agyat. Érzékeny szerv lévén néha pihenésre, feltöltődésre van szüksége.

Sajnos a napi stresszhatások alól a gyerekek sem kivételek. Mire a nap feléhez ér, tele van számos negatív érzéssel (félelem, megfelelés, kudarcélmény stb.), ami természetesen újabb negatív érzést, az önbizalom hiányát hozza magával.
Ezekkel az érzésekkel feltöltekezve nekiállhat a másnapi feladatok megoldásához. De milyen kedvvel és milyen sikerrel, amikor az aznapi vagy azt megelőzően több napi rossz hatással van tele? Nyilván nem a tőle telhető maximumot nyújtja. Ahhoz ugyanis egy lenyugtatott agyra lenne szükség, hiszen csak az a befogadóképes.

Ennek hiányában egy idő után nemcsak az agy, hanem az egész szervezet felmondhatja a szolgálatot, és kezdődik a betegségek sorozata, hiszen jobb híján ebbe menekül a gyerek. Ezzel fejezi ki, hogy túl sok volt valamiből. Ennek skálája viszont elég széles, Kezdve a sima náthával, torokgyulladással, egészen az allergiáig, asztmáig, sőt némely betegség krónikussá válásáig.

Így amikor tanulási technikáról beszélünk, szorosan hozzátartozna, hogy e problémák kezeléséhez is módszert, technikákat mutassunk a gyerekeknek.

Másrészt fontos lenne, hogy maga a tanulás ne csak a tudatos szinten működjön. Ez egy felszínes tanulási módszer, ami nem igazán tartós. Agyunk kapacitásának csak 8-10%-át használjuk ki. Ennek megváltoztatását pedig kisgyerekkorban kell elkezdeni.


Közel 20 éves munkám során bátran állíthatom, hogy az általam alkalmazott önbizalom erősítő, stresszoldó, és egyedi tanulási technikák mindig beváltak még a részképesség zavarral küzdő gyerekek esetében is! (diszlexia, diszgráfia stb.)
A két agyfélteke működése a gyakorlat elvégzése előtt- jól látható, hogy nem összehangolt!

A gyakorlat elvégzése után szemmel látható az agyféltekék  összehangolt működése





Egy sérült motorikus képességű felnőtt férfi írásképe a gyakorlat elvégzése után